Page 24 - MEB 2019-2023 Stratejik Planı
P. 24

Durum Analizi

               Bakanlığın geleceğe yönelik amaç, hedef ve stratejiler geliştirebilme-      Kurumsal Tarihçe
               si için geçmişte neleri başardığı, hangi alanlarda hedeflerine ulaştığı     Eğitimin devlet hizmeti olduğu düşüncesi, dünyadaki gelişmelere
               ya da ulaşamadığı ve bunların nedenleri; mevcut durumda hangi               paralel olarak gerçek anlamda ilk kez II. Mahmut döneminde gün-
               kaynaklara sahip olduğu; hangi yönlerinin gelişmeye açık olduğu;            deme gelmiş, Tanzimat Dönemi’nde ise gelişme kaydetmiştir. Tan-
               kontrolü dışındaki olumlu ya da olumsuz gelişmelerin neler olduğu-          zimat’a kadar süregelen eğitim kurumlarından doğrudan doğruya
               nun değerlendirildiği durum analizi bölümünde kurumsal tarihçe,             devlete memur yetiştirenler devletin çeşitli kademelerine, diğerleri
               uygulanmakta olan stratejik planın değerlendirilmesi, mevzuat ana-          vakıflara ya da dini topluluklara bağlıdır. Bu döneme kadar devlet,
               lizi, üst politika belgeleri analizi, faaliyet alanları ile ürün ve hizmet-  vakıflar ve dini topluluklar tarafından yürütülmüş olan eğitim ve
               lerin belirlenmesi, paydaş, kuruluş içi, PESTLE ve GZFT analizleri-         öğretim hizmetleri, Islahat Fermanı’nda (1856) alınan gerekçeli ka-
               ne özet olarak yer verilmiştir.                                             rar doğrultusunda 17 Mart 1857 tarihinde kurulan “Eğitim Bakan-
                                                                                           lığı (Maarif-i Umumiye Nezareti)” uhdesine verilmiştir. Böylelikle
                                                                                           eğitim-öğretim hizmetleri daha derli toplu bir biçimde yürütülmeye
                                                                                           başlanmıştır.
                                                                                           “Eğitim Bakanlığı (Maarif-i Umumiye Nezareti)” tarafından, kuru-
                                                                                           luşundan dört yıl sonra, 3 Mart 1861 tarihinde Bakanlığın görevleri
                                                                                           ile ilgili bir yönerge (talimat) hazırlanmıştır. Yönergeye göre; Bakan-
                                                                                           lığın görevleri özet olarak aşağıdaki gibi sıralanmıştır:
                                                                                           •  Yüksekokul olan Harbiye, Tıbbiye ve Bahriye dışında kalan tüm
                                                                                              okullar Maarif Nezareti’ne bağlanmıştır,
                                                                                           •  Eğitim kurumları, ilkokul (sıbyan mektebi), ortaokul (rüşdiye)
                                                                                              ve yüksekokullara ayrılmıştır,
                                                                                           •  İlkokul, Müslüman ve Müslüman olmayanlara göre ayrı ayrı ola-
                                                                                              cak, öteki eğitim kurumları ortak olacak ve Türkçe eğitim yapa-
                                                                                              caktır,
                                                                                           •  Bir ileri öğrenime sınavla geçilecektir,
                                                                                           •  Öğretmenlik bir meslek olarak kabul edilecektir,
                                                                                           •  Önceden kurulan Eğitim Kurulu yanında değişik amaçlı, sürekli
                                                                                              ve geçici kurullar da kurulabilecektir.






        8
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29